Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

TEE SE NYT !

TEE SE NYT - TAI SE JÄÄ TEKEMÄTTÄ

 

                          Jokainen meistä tuntee ihmisiä, jotka sanovat; olen miettinyt yrityksen perustamista kymmenen vuotta, yhdeksänkymmentä luvulla ajattelin ostaa Nokian osakkeita, jonain päivänä kirjoitan vielä kirjan, sitten kun pääsen eläkkeelle, muutan etelään. Tekemättä ne ovat jääneet ja tulevat jäämäänkin.

                          Mitä sitten suunnittelitkaan, tee se nyt! Ota ensimmäinen askel. Ei huomenna, ei ensi viikolla, ei sitten kun, vaan juuri nyt. Moni puhuu -harva tekee. Ole sinä se poikkeus. Älä kuuntele muita- usko itseesi. Älä tee liian tarkkoja suunnitelmia, vaan aloita eteneminen. Nyt! Me jotka haluamme menestyä, emme voi odottaa, meidän täytyy toimia.

                          Suunnitteleminen on hyvä asia. Liika suunnitteleminen on huono asia.  Liika suunnitteleminen johtaa siihen, että koskaan ei voida aloittaa. Kymmeniä sivuja pitkät liiketoimintasuunnitelmat ja markkinatutkimukset ovat puppua. Kaikki suunnitelmat pitää mahtua yhdelle a4-arkille. Yrityksen perustamisessa kun tiedät kolme asiaa, alan josta voit olla innostunut, missä voit olla paras ja osaat laskea karkeasti yhden tunnusluvun, joka ratkaisee kannattavuuden, voit aloittaa. Parasta markkinatutkimusta on tehdä kokeita oikeitten asiakkaitten kanssa, markkinatutkimusten sijaan. Jos ihmisiltä kysyy, haluavatko he ostaa hyvää vai halpaa, he kyllä sanovat ostavansa hyvää, silti he oikeassa elämässä yleensä ostavat halpaa. Ihmiset sanovat ostavansa luomua ja lähiruokaa, kun heiltä sitä kysytään. Kaupasta mukaan lähtee tanskalainen kinkku tai espanjalainen kurkku, suomalaisen sijaan. Moni puhuu - harva tekee, pitää paikkansa tässäkin asiassa. Ainoan oikean vastauksen asiakkaan todellisesta osto halusta saat esittämällä kysymyksen; Ostatko tämän tuotteen tai palvelun?

                          Budjetin teko on aina arvausta. Toki meidän pitää tehdä laskelmia. Meidän pitää tietää montako tuotetta meidän on myytävä ja mikä on kate. Kuinka monta tuntia palvelua on saatava myydyksi, että voimme elättää sillä itsemme. Kaikki kulut pitää pystyä laskemaan suurin piirtein. Perusfaktat pitää olla tiedossa. Kuka tietää, mitä ensi viikolla tapahtuu, tai ensi vuonna? Koska lama tulee, koska se loppuu? Mitä poliitikot päättävät veroista? Koska auto ilman kuljettajaa tulee Suomeen? Onko facebook pelissä vielä mukana viiden vuoden kuluttua? Kuinka moni luopuu sanomalehdestä? Kuitenkin on aivan turhaa lähteä tekemään monen vuoden budjetteja, jotka perustuvat arvauksiin, vaikka kuinka yritystenperustamisbyrokraatit niitä jossakin virastossa vaatisivat. Esimerkiksi omissa yrityksissäni ei ole todellisuudessa ollut koskaan mainosbudjettia, koska se on täysin turha. Mainostamiselle ei ole mitään järkeä laatia ylärajaa, jos yritys haluaa kasvaa. Tärkeintä on pitää huoli siitä, että tiedetään tarkasti, mitä mikäkin mainostaminen tuottaa. Jos mainostamisella saadaan lisää tuloja enemmän kuin mitä se vie kaiken kaikkiaan, miksi se pitäisi lopettaa kesken vuoden vain siksi, että sille on budjetissa määrätty joku euromäärä. Tietenkin sillä edellytyksellä, että yritys haluaa kasvaa, kaikki yritykset eivät halua. Mainostamisessakin on syytä tietää myös asia toisin perin, minkä verran mainontaan pitää käyttää rahaa, että saadaan riittävä määrä asiakkaita ja kuinka paljon tarvitaan uushankintaan poistuvien asiakkaitten tilalle. Uutta yritystä perustettaessa tätä ei voida mitenkään tietää, joten budjetteihin tuleva luku tulee olemaan täyttä arvausta. Tuon arvauksen sijaan, on parempi arvioida rahan tarve reippaasti yläkanttiin ja pitää heti alusta asti tarkkaa seurantaa mainonnan tuloksista, joka jää suurimmalta osalta yrittäjistä tekemättä. Muutamassa kuukaudessa voidaan määrittää näin menetellen faktatieto siitä, paljonko uusi asiakas maksaa ja samalla tulee tieto siitä, paljonko hän yritykselle tuottaa.  Tällöin ei olla enää arvauksien varassa vaan todellisen tiedon lähteellä.

                          Huippuluokan konkreettinen esimerkki epäonnistuneista arvauksista  löytyy Suomen Pankista. Pääjohtaja Erkki Liikanen kehotti 2008 kaikkia suomalaisia asuntovelallisia sitomaan asuntolainansa pitkäaikaisiin viitekorkoihin. Jos minä olisin uskonut häntä, olisin tänä päivänä maksanut yli 100 000 euroa enemmän asuntolainan korkoja, mitä nyt olen tehnyt, kun olen pitänyt lainat 1 kuukauden viitteeseen sidottuna.  Todellisuudessa yhteiskunta on maksanut kalliisti tuon lausunnon, sillä suurin osa noista koroistahan hoidetaan verovähennyksen kautta yhteiskunnan piikistä.  Samana vuonna Nordean varajohtaja kertoi varmana tietona korkojen kääntyvän nousuun. Jos tuolla tasolla tehdään tuon luokan virhe arvauksia, mitä ne ovatkaan alemmalla tasolla? Unohdetaan arvaukset, tehdään karkeat laskelmat ja käydään töihin. Nyt eikä viidestoista päivä.

                          Mikä meitä sitten estää toimimasta nyt? Moni pelkää sitä, että ei voi tietää tulevaisuudesta, nousevatko vai laskevatko korot, tuleeko vai meneekö lama, mikä ala nousee ja mikä laskee. Kuten yllä olevasta Liikasesimerkistä käy ilmi, ei sitä tiedä isommatkaan tahot. Ainoa pysyvä asia maailmassa on muutos! Kaikki muuttuu kaiken aikaa, sitä on turha pelätä tai sen vuoksi jättää yritys perustamatta. Kaikkina aikoina, kaikilla aloilla, voi tehdä kannattavaa liiketoimintaa. On turha jäädä otollista aikaa odottamaan - täydellistä hetkeä ei tulekaan. Teknisissä vempaimissa sen huomaa selvästi, jos jäät odottamaan television, tietokoneen tai puhelimen hankintaa, kun sen uutuushinta on laskenut uuden tekniikan myötä. Olet aina myöhässä, sillä koko ajan tulee uutta ja entistä parempaa tekniikkaa.

                          Muuttuuko maailma sitten todella niin paljon, että yrityksen perustamista pitäisi siirtää? Muuttuu ja ei muutu. Suurin osa asioistamme elää vuosisatoja, muuttuen toki, mutta ei niin radikaalisti kuin luulisi. Sähkö on sähköä edelleen. Laivat ovat periaatteessa hyvin samanlaisia kuin ennekin. Entä junat, autot, polkupyörä, kynä, sänky, miesten puku, kengät, ruoka, lusikka, lautanen, puhelin, imuri, paperi? Radio on muuttunut televisioksi-televisio tietokoneeksi, mutta samaa soopaa sieltä tulee edelleenkin. Lehti on lehti, alusta voi muuttua paperista tietokoneeksi tai tabletiksi, asiat sinänsä pysyvät samoina. Kirje on muuttunut tekstiviestiksi-sähköpostiksi-twitteriksi, mutta sisällöt samana. Tietokirja on vaihtunut Googleen. Tee se nyt! Maailma on aina muuttunut ja tulee aina muuttumaan, parempaa hetkeä ei tule.

                          Mahdollisuuksia tulee ja menee. Tartu niihin. Näin vanhempana voi hyvin analysoida omaa menneisyyttään. Ihmisen elämään kuuluu muutamia käänteentekeviä kohtaamisia ja tapahtumia. Jälkeen päin niitä voi miettiä, mitä elämälleni olisi tapahtunut, jos olisin valinnut toisin? Sitä ei voi kukaan tietää, mutta varmaa on, että jokaisen ihmisen kohdalla tilanne on sama, koko elämän aikana tulet varmasti tapaamaan muutaman ihmisen, jotka ratkaisevasti tulevat muuttamaan elämäsi kulkua. Kovin montaa heitä et tule kohtaamaan, opi siis erottamaan ne ratkaisevat henkilöt. Itse pystyn luettelemaan 5-6 henkilöä, jotka ovat oleellisesti olleet ratkaisemassa sitä, kuka minusta on tullut. Samoin on eteen tulleitten ratkaisevien tilanteitten kanssa. Silloin olen tehnyt valintoja, jotka ratkaisevasti ovat vaikuttaneet tulevaisuuteeni. En olisi tässä, jos en olisi noissa tilanteessa osannut valita oikein. Elämä on jatkuvaa valitsemista eri vaihtoehtojen välillä. Osan valinnoista muuttaisin, jos pääsisin takaisin tuohon valintahetkeen. Sen vuoksi pari merkittävää yritystä on jäänyt tekemättä. Mennyttä ei voi muuttaa- ainoa asia mihin voimme vaikuttaa, on tulevaisuus. Tee se nyt!

                          Tärkein yksittäinen asia, elämässäni on ollut oivaltaa, että ihminen itse voi muuttaa ajatuksiaan ja sitä kautta vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa ratkaisevan paljon. Ajatteleminen on vaikeinta mitä tiedän- siksi siihen niin harva ryhtyy.