Ostoskorin sisältö0  tuotetta - Yhteensä 0.00 €

YRITYKSEN PERUSTAMINEN

    Ensimmäisen yrityksen perustaminen kuuluu kenellä tahansa elämän suurimpien ratkaisujen joukkoon. Monta kertaa yritys kuitenkin perustetaan hyvin hatarin perustein. Ei tehdä riittävän selväksi edes itselle, miksi yritys perustetaan, millä se aikoo erottua kilpailijoista ja mikä on sen menestyskonsepti. Tavoitteet ja päämäärät ovat  ympäripyöreitä, ei konkreettisia.

   Kulloisetkin buumit tekevät joistakin aloista suosittuja vähäksi aikaa aivan samoin kuin eri ammatteihin hakeutumisesta. Nuorten suosikkialoja ovat musiikki, urheilu, pelit ja myös kokin ammatti, etenkin tv-kokin. Julkkis on hyvin suosittu tulevaisuuden toive myöskin, mitä se sitten tarkoittaakaan. Yleensä tämä tarkoittaa sitä, että jokaiseen idols-tyyppiseen ohjelmaan pyrkivien jono on kilometrien pituinen. Tosia-asia kuitenkin on, että todellinen menestys noilla aloilla, tai pelkästään itsensä elättäminen ko. aloilla, on erittäin pitkän ja kivisen tien takana. Tarvitaan tuhansia junioreita jääkiekossa, että joukosta löytyy yksi, joka pääsee kokeilemaan kykyjään Nhl:ssä. Jalkapallossa menestymismahdollisuudet ovat vielä paljon vaikeammat. Musiikin alalla voi monikin päästä jonkun kilpailun kautta vaikkapa tv-esiintymiseen, mutta siitä on vielä jumalattoman pitkä tie alan ammattilaiseksi.

   Yritysten puolella esimerkiksi, ravintola, kahvila, nettikauppa tai vaikkapa sisustus-lahjatavaraliike, on haave listojen kärjessä. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että aloille on enemmän tulijoita kuin markkinoilla on tilaa. Yrityksiä ja tavaroita on helpompi ostaa ja hankkia, kuin myydä. Aivan samoin on yrityksen kuin omankin talouden kanssa, rahan tuhlaaminen käy paljon nopeammin ja helpommin kuin sen ansaitseminen. Kyseisille aloille syntyy paljon yrityksiä, joita perustettaessa, on hyvin vähän mietitty sitä, kuinka yritys erottuu muista ja millä vahvuuksilla se aikoo pärjätä.

   Yritystä ei pidä perustaa ennen kuin on mietitty muutamia oleellisia kysymyksiä perusteellisesti. Vuosituhannen alussa kotitalousverovähennyksen myötä syntyi alalle mieletön määrä yrityksiä. Kotisiivousyrityksiä perustettiin kun muuta ei keksitty. Yritys oli helppo perustaa, eikä rahaakaan tarvinnut kuin muutamaan liinaan, moppiin ja sankoon. Moni alalle tullut suorastaan inhosi siivoamista, mutta perusti yrityksen siitä huolimatta. Kotien siivoaminen työnä on aivan eri asia kuin oman kodin siivoaminen, välillä kahvia juoden ja Anna-lehteä lukien. Nopeasti jyvät erottuivat akanoista.

   Ensimmäinen asia yrityksen perustamisessa on oikea ala. On turha perustaa siivousyritystä, jos ei pidä siivoamisesta. On turha perustaa pubia, jos ei voi sietää alkoholia käyttäviä ihmisiä. Ei kannata perustaa remonttifirmaa, olivat alan näkymät kuinka valoisat tahansa, jos ei pidä nikkaroinnista. Parhaat menestymisen edellytykset ovat silloin, kun ryhtyy yrittäjäksi alalle, josta on todella kiinnostunut. Jos tykkää pesäpallosta enemmän kuin mistään muusta, ei kannata ryhtyä jääkiekkoilijaksi vain siksi, että sieltä voisi ansaita paremman tienestin. Pelkän rahan vuoksi ei kukaan jaksa tehdä väärää työtä pitkään, ei ainakaan niin pitkään, että pääsisi tiliä tekemään. Silloin olet oikealla alalla, kun voit ajatella tekeväsi kyseistä työtä, vaikket saisi siitä lainkaan palkkaa. Kun sinulla on intohimo sitä työtä kohtaan, mitä teet, sinulla on edellytykset luoda alalle menestyvä yritys. Tämä ei taas tarkoita sitä, että koko ikä pitäisi pysyä yhdellä alalla. Yrittäminen yhdellä alalla avaa silmiä näkemään uudenlaisia mahdollisuuksia ympärillä. Näin syntyvät yrittäjät, jotka voivat toimia monella alalla. Heitä kutsutaan sarjayrittäjiksi. He ovat ihmisiä, jotka näkevät mahdollisuuksia ympärillään koko ajan ja osaavat hetkessä oivaltaa kunkin yritystoiminnan oleelliset asiat. Sarjayrittäjätkin ovat yleensä aloittaneet yhdestä pienestä pajasta.

   Kun oikea ala, johon oikeasti on paloa ja mielenkiintoa, on löytynyt. On syytä tutkia alan yritysten tilanne alueella, johon yritys tarkoitus perustaa. Mikä on kilpailutilanne? Mitkä ovat yritysten vahvuudet ja heikkoudet? Millä keinoilla yritykset pyrkivät erottumaan toisistaan? Mitä he viestittävät markkinoinnillaan? Pitävätkö viestit paikkansa? Lähes jokainen yritys kertoo asiakkaan olevan heille tärkein ja he ovat valmiit tekemään lähes mitä vain asiakkaan puolesta. Kaikki yritykset sanovat olevansa edistyksellisiä, edullisia ja kilpailukykyisiä. Kun katsoo jonkin alan viestintää ja vaivautuu perehtymään niihin edes hetkeksi, huomaa viestien samankaltaisuuden nopeasti. Yleensä matkitaan alan markkinajohtajaa surutta. Hyvä tapa saada tietoa yritysten toiminnasta käytännössä, on yksinkertaisesti käyttää niiden palveluja tai pyytää tarjouksia. Näin pääsee nopeasti perille siitä, ovatko mainoslauseet lainkaan linjassa todellisen toiminnan kanssa, yleensä eivät ole.

   Kun on perehdytty kilpailijoihin ja edelleen uskotaan oman yrityksen menestymismahdollisuuksiin, on aika tehdä valinta, millä keinoilla menestymiseen pyritään. On aika valita vähintään yksi sektori, jossa pyritään parhaimmaksi kyseisellä markkina-alueella. Tämä jää monelta aloittavalta yritykseltä tekemättä. Ei pidä perustaa yritystä vain joukon jatkoksi. On syytä olla paras jollakin alueella, oli se sitten palvelu, nopeus, laatu, hinta, joustavuus, kokonaisuus, näkyvyys. Kaikessa ei taas tarvitse olla paras, harva kymmenottelija voittaa kaikkia kymmentä lajia.

   Oma kokemukseni on tässä vaiheessa kuvaava. Vuonna 87 kananmunakeisari Mauri Salo otti minuun yhteyttä ja tarjosi mahdollisuutta käydä myymään hänen omistamiensa kananmunapakkaamojen munia koko Suomeen. Teimme sopimuksen ja aloitin työt oman yritykseni puitteissa. Muistan sen ikuisesti; istuin työpöytäni ääressä kaksi kokonaista päivää tuijottaen kahta täysin saman näköistä kananmunaa. Kaksi päivää mietin vain yhtä kysymystä: miksi asiakkaat (tukkuliikkeet ja kaupat) haluaisivat ostaa juuri minun identtisen kananmunani ennemmin kuin lähes monopolissa olevan kilpailijan tuotteen. Kahdessa päivässä kävin läpi monenlaisia ideoita ja päädyin lopulta kolmeen asiaan. Seuraavaksi taoin nuo kolme asiaa itselleni päähän myyntipuheeksi ja voin aloittaa työt. Tänä päivänä olen myynyt tähän maahan 800 000 000 kappaletta kananmunia, joiden pitkittäinen jono kiertäisi kaksi kertaa maapallon ympäri.

   Koko myyntini perustui tarkalleen noihin kolmeen argumenttiin. Kahdessa kuukaudessa myin viisi kertaa enemmän munia, kuin minun odotettiin myyvän koko ensimmäisen vuoden aikana. Pari ensimmäistä vuotta oli pelkkää juhlaa, sitten luonnollisesti kilpailijan oli pakko keksiä vastaiskuja.

   Kun yrittäjällä on selvillä, mistä alasta hän voi innostua ja missä hän voi olla parempi kuin kilpailijansa, on aika lähteä liikkeelle. Ennen yrityksen perustamista, kannattaa kuitenkin miettiä yksi pieni asia. Pidä se yksinkertaisena! Laadi yrityksellesi selkeä tavoite ja välitavoitteet. Yksinkertaisesti! Tuloslaskelmat ja taseet ovat erinomainen asia, mutta ensinnäkin ne kertovat menneisyydestä ja toisekseen, ne ovat liian monimutkaisia papereita yksinkertaisessa asiassa. Kun toimimme siivousalalla, meille yksi luku riitti kertomaan sen, olemmeko tavoitteessa vai emme. Seurasimme ainoastaan laskutettavia siivoustunteja viikottain. Yksinkertaista! Olimme laskeneet tarkasti, paljonko tekemämme siivoustunti maksoi kaikkine kuluineen ja tiesimme samalla tarkkuudella, paljonko saimme sen myytyämme. Tiesimme joka tiistai klo 12 kaikilta paikkakunnilta edellisen viikon tunnit ja samalla, olimmeko tavoitteessamme. Ei ollut tarvetta odottaa tuloslaskelmaa tai tilinpäätöstä tietääksemme, kuinka meillä menee!

1. RYHDY YRITTÄJÄKSI AINOASTAAN ALALLE - JOTA KOHTAAN TUNNET INTOHIMOA !

2. MISSÄ VOIT OLLA ALASI PARAS?

3. PIDÄ SE YKSINKERTAISENA - YKSI SEURATTAVA TUNNUSLUKU RIITTÄÄ !